Wat gaan we daarvoor doen ? |
---|
8.1 Ruimtelijke ordening |
---|
Belangrijkste ontwikkelingen 2021 | Belangrijkste resultaten 2021 | |
---|---|---|
Doorontwikkeling omgevingswet | Per 1 januari 2022 werken we volgens de minimale eisen Omgevingswet, zoals verwoord door de VNG Concrete voortgang op ruimtelijke projecten | |
Toelichting
Omgevingswet
Het begrotingsjaar 2021 is het laatste jaar onder de huidige ruimtelijke wetgeving; per 1 januari 2022 treedt de Omgevingswet in werking. De volledige implementatie van de Omgevingswet is complex. We realiseren ons dat de transitie van de Omgevingswet niet op 1 januari 2022 volledig klaar is. Zoals ook in programma 0 is opgenomen, heeft de wetgever hier ook rekening mee gehouden door verschillende overgangstermijnen in acht te nemen en te zorgen voor een transitieperiode tot 2029.
Voor ons is het belangrijk dat wij voldoen aan de minimale vereisten die de wet aan ons stelt. Hier zijn onze inspanningen dan ook vooral op gericht.
Strikt genomen moeten wij op 1 januari 2022 de volgende hoofdzaken hebben geregeld:
- Processen en systemen zijn aangepast/afgestemd op de nieuwe wetgeving zodat een omgevingsvergunning binnen 8 weken verleend kan worden; in de nieuwe wet moeten alle vergunningaanvragen binnen 8 weken afgehandeld zijn;
- Er zijn afspraken en financiële arrangementen gemaakt met verschillende ketenpartners (bijv. De Omgevingsdienst) over hoe wij gaan samenwerken onder de Omgevingswet en wat we gaan afnemen;
- We zijn in staat om inwoners en bedrijven te laten beschikken over betrouwbare en begrijpelijke informatie over de Omgevingswet;
- We zijn aangesloten op het landelijke digitaal stelsel Omgevingswet.
Daarnaast werken we in regionaal verband (Haaglanden en Holland Rijnland) samen aan regionale vraagstukken zoals verstedelijking en energietransitie. Dit levert input op voor de nog op te stellen lokale omgevingsvisie.
Participatie wordt in de Omgevingswet belangrijker. Ervaringen uit pilots van de Omgevingswet leren ons dat het belangrijk is om in samenspraak met de raad aan te geven wat het speelveld is (de kaders) waarbinnen participatie vorm kan krijgen. Dit helpt bij het managen van verwachtingen en het vergroten van het vertrouwen tussen inwoners, overheid en partners. In het verlengde van bovenstaande willen we ontwikkelingen/initiatieven benaderen vanuit het `ja, mits-principe'.
Concrete voortgang op ruimtelijke projecten
In aanloop naar het omklappen van geldende bestemmingsplannen naar één omgevingsplan is van belang om die bestaande ruimtelijke kaders actueel te houden. Dit betekent onder andere dat voor nog lopende ontwikkelingen tijdig ruimtelijke procedures moeten worden gestart dan wel voldoende voortgang moet worden geboekt op deze procedures. De doorstart verbrede reikwijdte Dorpshaven wordt een bestemmingsplan nieuwe stijl / omgevingsplan.
Hieronder zijn de ruimtelijke projecten opgenomen waarvan de startnotitie is vastgesteld of die politieke aandacht hebben dan wel verdienen.
ANWB
De herontwikkeling van het ANWB-hoofdkantoor krijgt een herstart. Met het beoogde vertrek van de ANWB is een herijking van deze ruimtelijke ontwikkeling noodzakelijk. Vanuit die herijking zullen nieuwe uitgangspunten worden vastgelegd in een ruimtelijk kader. Dit ruimtelijk kader zal in 2021 vanuit het principe van voorkantsturing aan de raad worden voorgelegd.
Herontwikkeling Den Deijlschool locatie - Wassenaar
Bij de herontwikkeling van de locatie Den Deijlschool wordt gedacht aan een ontwikkeling met ca. 35 woningen. Zodra het ruimtelijk kader vastligt, zal in 2021 een ontwikkelcompetitie kunnen worden georganiseerd. Aansluitend op de gunning zal de ruimtelijke procedure verder worden voorbereid en gestart.
Warenar
Op 28 januari 2020 is het besluit genomen om theater en dorpshuisfunctie op een duurzame wijze te behouden door de locatie efficiënt en duurzaam te herontwikkelen en ten minste 15 woningen aan het programma toe te voegen. De woningbouw vormt een belangrijke kostendrager om het theatergebouw op te knappen en de exploitatie van de culturele theaterprogrammering kostendekkend te exploiteren. Bij een haalbare herontwikkeling zal in 2021 het project op de markt worden gezet door middel van een tender.
Stompwijckstraat
Voor de Stompwijckstraat en omgeving geldt een herstructureringsopgave van verouderde duplexwoningen naar duurzame appartementen. De vaststelling van het ruimtelijk kader en de startnotitie door de raad is in 2021 voorzien. Het ontwerp bestemmingsplan zal ook in 2021 worden voorbereid en afgerond.
Rijksstraatweg 601
De sanering van de bestaande kwekerij Griffioen is een langlopend traject. Thans ligt een gewijzigd plan voor dat uitgaat van woningbouw grenzend aan de bestaande bebouwing tussen de N44 en de Raaphorstlaan met behoud van openheid. In 2020 is de provincie Zuid-Holland akkoord gegaan met deze gewijzigde plannen. In 2021 zal het bestemmingsplan voor deze ontwikkeling in procedure worden gebracht.
Van Polanenpark 105
Voor wat betreft de herstructurering van de voormalige kleuterschool aan de Van Polanenpark 105 heeft de Wassenaarse Bouwstichting na een intensief overleg met omwonenden de aanvraag omgevingsvergunning in 2020 aangevraagd. De omgevingsvergunning wordt, met inachtneming van de uitgebreide voorbereidingsprocedure in 2021 verleend.
Burgerinitiatief Kerkehout
Het burgerinitiatief Kerkehout gaat een haalbaarheidsonderzoek uitvoeren.
Dit haalbaarheidsonderzoek stelt zich ten doel om een goed inzicht te geven in de kansen en uitdagingen voor een gezamenlijke accommodatie van de twee verenigingen. Wellicht ontstaat er ruimte voor woningbouw op de bestaande locatie van het buurtcentrum.
Stokstaartjes .
Het initiatief van de Stokstaartjes is in meerdere bijeenkomsten door de gemeenteraad besproken. Conclusie is dat er draagvlak in de raad is voor het realiseren van middeldure huurwoningen voor senioren, maar dat het planproces voor de voorgenomen locatie, de gemeentewerf, breder getrokken moeten worden. Het college zal daarom eerste een globale verkenning gaan maken van de mogelijke ontwikkelrichtingen voor de gehele gemeentewerf rekening houdend met eventuele belemmeringen ten gevolge van vervuilde grond en onzekerheden omtrent de huisvesting van het ambtelijk apparaat en een mogelijke verhuizing van de gemeentewerf. Bij de verkenning wordt ook de directe omgeving betrokken. De mogelijke ontwikkelscenario's voor de gemeentewerf worden met de raad besproken.