Wat gaan we daarvoor doen ? |
---|
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- |
---|
Belangrijkste ontwikkelingen 2021 | Belangrijkste resultaten 2021 | |
---|---|---|
De kosten voor jeugdhulp stijgen. Er wordt steeds vaker, langer en intensiever gebruik gemaakt van (voornamelijk ambulante) professionele hulp en steun bij opvoed- en opgroeiproblemen. Uitdaging voor 2021 is om verder te gaan met het keren van het tij qua kosten, of in ieder geval met het afvlakken van de groeicurve zodat de kosten beheersbaar worden en de kwaliteit van zorg op peil blijft. | In 2021 wordt prioriteit gegeven aan 3 thema’s:
| |
Toelichting
De cijfers over de jeugdhulp waarvoor een indicatie nodig is (bron: Servicebureau Haaglanden), laten een helder beeld zien:
- Het percentage en aantal jeugdigen met jeugdhulp stijgt. De kosten stijgen harder dan het aantal cliënten. Per cliënt zijn de kosten gemiddeld hoger geworden. De problematiek is complexer, cliënten ontvangen langer hulp en het aantal jeugdigen dat terugkeert na een afgesloten traject stijgt.
- De toenames (zowel in aantal als kosten) vinden vooral plaats in de ambulante hulp en in het bijzonder bij jeugdigen met een licht verstandelijke beperking (LVB) en/of GGZ problematiek.
- Meer kinderen groeien op in een gezinssituatie (thuis of jeugdhulp in gezinsvormen), het aantal plaatsingen met verblijf is afgenomen. Dit doel van de transformatie is daarmee behaald.
In 2015 ontving 5% van de jeugdigen onder de 18 jaar in Wassenaar een vorm van jeugdhulp, dit percentage was in 2019 gestegen naar 10% (Bron: Servicebureau Haaglanden, van 267 unieke klanten naar 571 klanten).
Daarnaast hebben de gemeenten te maken met stijgende tarieven van de jeugdhulp en zijn er investeringen om de kostenbesparende maatregelen uit het Actieplan Jeugdhulp Wassenaar 2019-2021 uit te voeren. De verwachte, dalende kosten als gevolg van deze maatregelen zullen pas in een later stadium zichtbaar zijn.
De kosten voor de jeugdhulp stijgen. Het voorveld wordt in 2021 daarom versterkt op het gebied van preventie en laagdrempelige hulp en advies (0 e en 1 e lijn). Daarnaast wordt de toegang naar de geïndiceerde hulp (2 e lijn) aangescherpt en wordt binnen de 2 e lijn gestuurd op de Q (quantity, hoeveelheid hulp). Kwaliteit van zorg blijft hierbij centraal staan zodat de Wassenaarse jeugdige en zijn netwerk zo goed en snel mogelijk geholpen wordt.
In 2019 maakten 569 unieke jeugdigen gebruik van geïndiceerde jeugdhulp. De gemiddelde kostprijs per jeugdige was €6.600,-.
In 2019 waren er 15 unieke jeugdigen die gebruik maakten van pgb jeugd. De gemiddelde kostprijs per jeugdige was €10.000,-.
In 2019 is er aan 35 jeugdigen jeugdhulp gestart via het Jeugdteam vanuit het CJG. De uitgaven hiervoor waren €150.000,-.
Verklaringen voor de stijgende kosten in 2019 t.o.v. 2018 liggen in de volgende omstandigheden:
- • Meer jeugdigen zaten in dure vormen van zorg als dagbehandeling en verblijf;
- • Stijging van het aantal unieke jeugdigen met jeugd GGZ en ambulante hulp;
- • Langere zorgduur aan jeugdigen in verblijf en jeugdhulpplus;
- • De meeste kosten worden gemaakt in jeugd GGZ en ambulante jeugdhulp.
In 2021 wordt de focus op 3 thema’s gelegd:
- Het uitvoeren van het Actieplan Jeugdhulp Wassenaar 2019-2021
Met het uitvoeren van de maatregelen uit het actieplan investeren we met name op:
- Het verder versterken van de lokale toegang en het preventieve veld;
- Het versterken van de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp;
- Het inbedden van de Ondersteuner Jeugd en Gezin binnen de lokale toegang;
- Het verminderen van het aantal doorverwijzingen naar de 2 e lijn door het bieden van laagdrempelige hulp in de 1 e lijn.
- Het verduidelijken, aanscherpen en uniformeren van de (gemeentelijke) toegang tot de 2e lijn (Q sturing).
We gaan sturen op de Q: de hoeveelheid zorg. Het gaat hier om sturing op de aantallen indicaties, de omvang en duur van de zorg. Bijvoorbeeld door het aanscherpen van de toegang en te onderzoeken welke landelijke, wetenschappelijke normenkaders beschikbaar zijn voor verschillende types hulp (in overleg met de H10). Een aanzienlijk deel van de jeugdhulp wordt geïndiceerd door andere partijen dan de gemeente. Er lijkt behoorlijk veel variatie te zitten in de aanvragen, zowel in duur als omvang. In 2021 wordt daarom ingezet op het sturen op meer uniformiteit.
- Contractmanagement, controle en verantwoording
We maken in ons contractmanagement, controle en verantwoording gebruik van de lokale, regionale en landelijke beschikbare data (kwantitatief en kwalitatief) en sturen daarmee actief op de uitvoering van de zorg. Deze sturing vindt lokaal en regionaal plaats, van accountgesprekken met de lokale toegang tot de regionale ontwikkeltafels met zorgaanbieders.
Ter illustratie:
- In 2021 wordt regionaal gewerkt met bestedingsruimte per aanbieder in de 2e lijn, met als uitgangspunt dat aanbieders gedurende het jaar zorgvuldig kijken naar verantwoorde mogelijkheden om de zorg af te schalen of beëindigen zodat binnen het budget ruimte blijft voor nieuwe klanten.
- Ook in de 0 e en 1 e lijn dienen partijen zich kwantitatief en kwalitatief te verantwoorden, zoals ook opgenomen in de subsidiebeschikkingen en lokale contracten. Hierdoor kan gestuurd worden op de doorverwijzingen naar de 2 e lijn.
Tot slot zal er eind 2020/begin 2021 een regiovisie worden opgeleverd met daarin de uitgangspunten voor een duurzame samenwerking tussen de gemeenten en het uitzetten van de koers van de komende jaren (2021-2025) op transformatie van de jeugdhulp, de verbinding met andere aanpalende velden in het sociaal domein en het onderwijs, de samenwerking met de jeugdhulpaanbieders en de ketenpartners. De regiovisie zal mede als inhoudelijk kader dienen voor de resultaatgerichte jeugdhulp in de komende jaren.
Er is in bovenstaande geen rekening gehouden met de gevolgen van de Corona crisis omdat deze nog niet concreet gemaakt kunnen worden.
Bij de behandeling van de kadernota is een motie aangenomen waarbij onder andere een taakstelling voor 2021 is opgelegd. Deze taakstelling van 150.000 euro is ingeboekt in deze begroting. In de motie is gevraagd om een extra taakstelling van € 75.000 te realiseren door gebruik te maken van innovatieve mogelijkheden. Deze innovatie wordt ingezet. Echter effecten van innovaties zie je niet terug in hetzelfde jaar. Dit is de reden dat de extra taakstelling van € 75.000 nog niet is ingeboekt in deze begroting.
De poh jeugd ggz ondersteuner is per 1 oktober begonnen bij de huisartsen voor 20 uur per week en in het actieplan jeugd was al extra specifieke capaciteit ingezet voor de uitvoering van het plan en zal ook toezien op de taakstellingen. In de commissie sociaal domein wordt u steeds op de hoogte gehouden van de vorderingen binnen het actieplan jeugd.