Tabel 6
Programma: P2 Verkeer en vervoer | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
( "-"= nadeel / "+"= voordeel ) bedragen x € 1.000 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
2.1 Verkeer en vervoer | Baten | 270 | 235 | 198 | 198 | 198 | 198 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -4.256 | -3.994 | -3.610 | -3.650 | -3.742 | -3.832 | |
Saldo | -3.986 | -3.758 | -3.412 | -3.451 | -3.544 | -3.634 | |
2.2 Parkeren | Baten | 134 | 130 | 138 | 138 | 138 | 138 |
Lasten | -260 | -237 | -251 | -251 | -251 | -251 | |
Saldo | -126 | -107 | -113 | -113 | -113 | -113 | |
2.3 Recreatieve havens | Baten | 21 | 27 | 27 | 27 | 27 | 27 |
Lasten | -12 | -4 | -4 | -4 | -4 | -4 | |
Saldo | 9 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | |
2.4 Economische havens en waterwegen | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2.5 Openbaar vervoer | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -9 | -11 | -12 | -12 | -12 | -12 | |
Saldo | -9 | -11 | -12 | -12 | -12 | -12 | |
Totaal baten | Baten | 425 | 392 | 363 | 363 | 363 | 363 |
Totaal lasten | Lasten | -4.537 | -4.245 | -3.877 | -3.916 | -4.008 | -4.099 |
Saldo van baten en lasten | Saldo | -4.112 | -3.854 | -3.514 | -3.554 | -3.646 | -3.736 |
Onttrekking reserves | 624 | 181 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 624 | 181 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamde resultaat | -3.488 | -3.672 | -3.514 | -3.554 | -3.646 | -3.736 |
Toelichting op mutatie (verhoging/verlaging) begroot 2021 ten opzichte van begroot 2020 in taakvelden groter of gelijk aan € 50.000
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer (voordeel van per saldo € 346.000 t.o.v. begroting 2020)
In 2020 is voor het nog af te ronden project Talking Traffic een incidentele last en een subsidie opgenomen van € 37.000 (jaarrekening 2019). Dit vertaalt zich in een structurele daling van zowel de lasten als de baten vanaf 2021. Daarnaast is in 2020 incidenteel budget opgenomen voor:
- verbetering doorstroming N44 € 93.000 (jaarrekening 2019);
- voorbereiding vervanging brug Hofcampweg € 50.000 (voorjaarsnota 2020);
- een verkeersonderzoek naar verbetering van de doorstroming en afname van het sluipverkeer in Wassenaar € 70.000 (najaarsnota 2019 en jaarrekening 2019);
- verkeersveilige schoolomgevingen € 28.000 (jaarrekening 2019);
- onderzoek naar een lightrailverbinding € 50.000 (jaarrekening 2019);
- voorbereiding vervangen kabelnetwerk openbare verlichting € 50.000 (voorjaarsnota 2020):
- elektra openbare verlichting € 20.000 (voorjaarsnota 2020);
Om deze incidentele werkzaamheden naast het regulier werk uit te kunnen voeren is voor de jaren 2020-2022 extra budget beschikbaar gesteld (voorjaarsnota 2020 en kadernota 2021).
Vanaf 2023 is de oorspronkelijke dotatie van € 110.000 aan de voorziening vervanging verkeersregelinstallaties (VRI) hersteld.
Als gevolg van het tractiebeheerplan en het groot onderhoud aan wegen stijgen de kapitaallasten structureel vanaf 2021.
Reservemutaties
De volgende incidentele werkzaamheden uit 2020 worden gedekt uit de volgende reserve (jaarrekening 2019):
- onderzoek naar een lightrailverbinding (€ 50.000 uit reserve 'Ondersteuning grote projecten');
- verbetering doorstroming N44 (€ 93.000 uit reserve 'Ondersteuning grote projecten');
- verkeersonderzoek verbetering wegennet (€ 10.000 uit algemene reserve);
- verkeersveilige schoolomgevingen (€ 28.000 uit algemene reserve).