Tabel 4
Programma: P0 Bestuur en ondersteuning | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
( "-"= nadeel / "+"= voordeel ) bedragen x € 1.000 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
0.1 Bestuur | Baten | 89 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -2.032 | -2.087 | -2.244 | -2.244 | -2.232 | -2.232 | |
Saldo | -1.943 | -2.087 | -2.244 | -2.244 | -2.232 | -2.232 | |
0.2 Burgerzaken | Baten | 478 | 388 | 406 | 379 | 340 | 555 |
Lasten | -1.007 | -818 | -819 | -809 | -770 | -895 | |
Saldo | -529 | -430 | -412 | -430 | -430 | -340 | |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | Baten | 97 | 97 | 97 | 97 | 97 | 97 |
Lasten | -485 | -569 | -628 | -548 | -523 | -498 | |
Saldo | -388 | -472 | -531 | -451 | -426 | -401 | |
0.4 Overhead | Baten | 56 | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 |
Lasten | -8.581 | -9.362 | -9.540 | -9.396 | -9.544 | -9.478 | |
Saldo | -8.525 | -9.310 | -9.487 | -9.344 | -9.492 | -9.426 | |
0.5 Treasury | Baten | 1.422 | 703 | 762 | 762 | 762 | 762 |
Lasten | -19 | -30 | -30 | -30 | -30 | -30 | |
Saldo | 1.403 | 673 | 732 | 732 | 732 | 732 | |
0.61 OZB Woningen | Baten | 6.947 | 7.360 | 7.821 | 8.507 | 8.507 | 8.507 |
Lasten | -205 | -284 | -273 | -273 | -273 | -273 | |
Saldo | 6.742 | 7.076 | 7.548 | 8.234 | 8.234 | 8.234 | |
0.62 OZB Niet-Woningen | Baten | 2.656 | 2.720 | 2.892 | 3.147 | 3.147 | 3.147 |
Lasten | -59 | -60 | -62 | -62 | -62 | -62 | |
Saldo | 2.596 | 2.660 | 2.829 | 3.084 | 3.084 | 3.084 | |
0.63 Parkeerbelasting | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.64 Belastingen overig | Baten | 2.263 | 2.170 | 2.215 | 410 | 410 | 410 |
Lasten | -109 | -106 | -105 | -105 | -105 | -105 | |
Saldo | 2.154 | 2.063 | 2.110 | 305 | 305 | 305 | |
0.7 Alg uitk. & ov. uitk. gemeentefonds | Baten | 27.832 | 29.072 | 30.018 | 31.022 | 31.210 | 31.471 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 27.832 | 29.072 | 30.018 | 31.022 | 31.210 | 31.471 | |
0.8 Overige baten en lasten | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -711 | -366 | -258 | -315 | -464 | -791 | |
Saldo | -711 | -366 | -258 | -315 | -464 | -791 | |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -22 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -22 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.10 Mutaties reserves | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.11 Resultaat rekening baten en lasten | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal baten | Baten | 41.839 | 42.562 | 44.263 | 44.377 | 44.525 | 45.001 |
Totaal lasten | Lasten | -13.230 | -13.682 | -13.958 | -13.783 | -14.004 | -14.364 |
Saldo van baten en lasten | Saldo | 28.609 | 28.880 | 30.305 | 30.594 | 30.522 | 30.637 |
Onttrekking reserves | 7.517 | 8.931 | 150 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | -6.485 | -8.439 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 1.031 | 492 | 150 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamde resultaat | 29.640 | 29.372 | 30.455 | 30.594 | 30.522 | 30.637 |
Toelichting op mutatie (verhoging/verlaging) begroot 2021 ten opzichte van begroot 2020 in taakvelden groter of gelijk aan € 50.000
Taakveld 0.1 Bestuur (nadeel van € 157.000 t.o.v. begroting 2020)
De stijging van de lasten komt voornamelijk door een hogere doorbelasting vanuit de WODV (€ 100.000). Deze hogere doorbelasting is onder andere het gevolg van indexering (looncompensatie).
In 2019 is voor de accountantsdiensten voor 2020 en 2021 een nieuwe overeenkomst aangegaan. Als gevolg hiervan stijgt het benodigde budget voor accountantskosten met € 25.000. Voor het opstellen van een plan van aanpak voor verduurzaming van het vastgoed van de gemeente is € 30.000 opgenomen in de begroting. Het doel van de planvorming is dat in opvolging van de verduurzaming van drie panden in 2021 er een plan wordt gemaakt om successievelijk de hele gemeentelijke portefeuille te verduurzamen.
Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden (€ 59.000 nadeel t.o.v. begroting 2020)
Op dit taakveld is in 2021 een incidentele lastenstijging zichtbaar als gevolg van het geactualiseerde beheerplan Vastgoed. Vanaf 2022 is in verband met deze lastenstijging een ombuigingstaakstelling van € 50.000 opgenomen, die oploopt tot € 100.000 in 2024 (Kadernota 2021).
Taakveld 0.4 Overhead (€ 177.000 hogere lasten in 2021 t.o.v. 2020)
Taakveld 0.4 laat een stijging van het lastenbudget zien van € 177.000. Deze komt voornamelijk door een hogere doorbelasting vanuit de WODV naar dit taakveld (€ 265.000).
Daarnaast zijn er enkele mutaties zichtbaar op het gebied van (ambtenaren)huisvesting. Voor raadhuis De Paauw was in 2020 een incidenteel budget beschikbaar van € 220.000 voor advies- en onderzoekskosten. In 2021 valt dit budget weg, maar hier komen wel een hogere dotatie aan de onderhoudsvoorziening (€ 60.000) en hogere kapitaallasten (€ 53.000) voor terug.
In de meerjarenbegroting van 2020 was een investering opgenomen van € 1,7 mln. ter verbetering van het gemeentekantoor aan de Johan de Wittstraat. In afwachting van de definitieve besluitvorming over het bestuurscentrum wordt deze investering en de bijbehorende kapitaallasten teruggedraaid. Tot die tijd zal het huidige gemeentekantoor zo goed mogelijk functioneel in stand worden gehouden en vindt er noodzakelijk en regulier onderhoud plaats . In de begroting 2021 is hiervoor een structureel bedrag van € 105.000 opgenomen als dotatie aan de voorziening vastgoed.
Taakveld 0.5 Treasury (voordeel van € 59.000 t.o.v. begroting 2020)
Ten opzichte van 2020 is sprake van een € 59.000 hogere raming van de dividendbaten, omdat:
- de winstuitkering van BNG over 2019 in 2020 ten gevolge van het moeten vormen van een
verliesvoorziening met € 115.000 fors neerwaarts is bijgesteld onder het structurele niveau van € 250.000;
- de structurele winstuitkering van Alliander met € 50.000 is verhoogd, maar desondanks € 56.000 achter de raming voor 2020 blijft.
Taakveld 0.61/0.62 OZB (voordeel van € 641.000 t.o.v. begroting 2020)
Het verschil tussen 2020 en 2021 wordt veroorzaakt door de indexatie van 1,6% en de stijging van 5% als gevolg van besluitvorming in de meerjarenbegroting 2019-2022.
Taakveld 0.7 Algemene uitkering (voordeel van € 946.000 t.o.v. begroting 2020)
Dit voordeel wordt voor € 268.000 veroorzaakt doordat de gevolgen van de meicirculaire voor 2020 pas in de najaarsnota worden verwerkt. Met inbegrip van dit bedrag wordt het voordeel van € 946.000 uit hoofde van de meicirculaire in hoofdlijnen veroorzaakt door:
- Doorwerking van 2019 van het accres en het BTW-compensatiefonds (+ € 179.000);
- Positieve accresontwikkeling c.a. (+ € 141.000):
Hoewel de meicirculaire uitgaat van gemiddeld 3,0% groei voor 2020 e.v. is deze verwachting minder positief dan waar in de septembercirculaire van uit was gegaan; - Verspringen van het basisjaar (+ € 527.000):
Door het ramen van 2021 tegen lopende prijzen in plaats van constante prijzen (hetgeen voor het meerjarenperspectief gebruikelijk is) wordt de uitkering geïndexeerd; - Inkomstenmaatstaf (+ € 348.000):
De negatieve inkomensmaatstaf is een correctie op de bijdrage uit het gemeentefonds. De hoogte ervan wordt bepaald door de potentiële eigen inkomsten die de gemeente kan heffen. Hoe meer een gemeente aan eigen inkomsten kan innen, hoe hoger de korting. Dit potentieel hangt vooral af van de WOZ waarde in de betreffende gemeente. Het gaat hierbij niet om de werkelijke OZB die wordt geheven, maar om het potentieel. De verandering van de waarde van het onroerend goed in Wassenaar (zowel in absolute zin door oplevering van nieuwe woonruimten als ook in relatieve zin ten opzichte van de landelijke waarde-ontwikkeling), zorgt over 2020 en 2021 voor een verlaging van de negatieve inkomstenmaatstaf. Dit betekent dat aan de gemeente een lager eigen inkomsten-potentieel wordt toegekend en de korting op de algemene uitkering verminderd wordt. - Ontwikkeling van de gemeentelijke aantallen en/binnen de landelijke uitkeringsbasis (- € 440.000) welke met name komt door een lage score op de nieuwe medicijnmaatstaf-aantallen.
- Extra middelen Inburgering nieuwkomers (+ € 92.000);
- Verhoging van de Integratie-uitkering voor Participatie (+ € 110.000) en verlaging op basis van nieuwe historische cijfers van de Voogdij/18+ (- € 123.000);
- Verhoging van de vrijval van de onderuitputting op het BTW-compensatiefonds (+ € 85.000).
Taakveld 0.8 Overige baten en lasten (€ 108.000 lagere lasten in 2021 t.o.v. 2020)
De daling komt voornamelijk door een lagere doorbelasting vanuit de WODV naar dit taakveld (- € 100.000).
Reservemutaties
Bij vaststelling van de jaarrekening 2019 zijn de reserve Kapitaallasten (€ 6.924.000) en de reserve Frictiekosten (€ 515.000) opgeheven. De saldi zijn toegevoegd aan de Algemene reserve. Tevens is besloten om ten laste van de Algemene reserve een bedrag van € 1.000.000 toe te voegen aan de reserve Grote projecten.
Voorts zijn de resterende budgetten van een aantal nog niet afgeronde projecten doorgeschoven naar 2020. Het gaat om:
- onderzoek vergroten bestuurskracht € 59.000 (reserve Versterken bestuurs- en realisatiekracht)
- onderzoek toekomst De Paauw € 60.000 (reserve Grote projecten)
- hertaxatie gemeentelijk vastgoed € 12.500 (Algemene reserve)
Voor verdere versterking van de bestuurs- en realisatiekracht wordt in 2020 € 200.000 aan de bestemmingsreserve onttrokken.
In 2020 is voor verder onderzoek naar de vereiste voor restauratie van de binnenzijde van de Paauw een krediet van € 160.000 beschikbaar gesteld ten laste van de reserve Grote projecten.
Bij de Kadernota is voor capaciteit programmateam strategisch adviseurs voor 2021 een bedrag van € 200.000 beschikbaar gesteld. Dit bedrag wordt voor € 150.000 gedekt door te beschikken over de reserve Versterken bestuurs- en realisatiekracht.